Методичні рекомендації з обслуговування спеціальних категорій пасажирів на повітряному транспорті (Проект)

 ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державіадміністрації
 від ____________ №_______

Розділ 1. Загальні положення

У Методичних рекомендаціях  розглядаються питання  обслуговування спеціальних категорій пасажирів, які потребують особливої уваги при посадці на борт ПС, впродовж польоту, в разі евакуації та під час наземного обслуговування. Якщо протягом польоту пасажир потребує спеціального догляду, то він може бути прийнятий до перевезення тільки при наявності супроводжуючої особи.

Процес обслуговування  пасажирів на повітряному транспорті можливо розділити на два етапи: обслуговування на землі та на обслуговування в повітрі. В свою чергу, обслуговування на землі також розподіляється на два етапи: обслуговування в агентстві з продажу авіаперевезень або в представництві авіакомпанії та обслуговування в аеропорту (обслуговування в аеропорту вильоту та обслуговування в аеропорту по прильоту). В даному документі розглядаються та даються рекомендації по обслуговуванню пасажирів зі спеціальними  медичними показниками на повітряному транспорті, як при обслуговуванні на землі, так і на борту повітряного судна. У додатку 2 наведена технологія обслуговування спеціальних категорій пасажирів на прикладі аеропорту Бориспіль.

Пасажири спеціальних категорій пасажирів можуть бути прийняті до перевезення при дотримані наступних умов:

  • у пасажира не повинно бути небезпечної хвороби та його зовнішній вигляд та психічний стан не повинен впливати на інших пасажирів, турбувати їх або загрожувати їх безпеці;
  • придатність до перевезення повинна бути засвідчена лікарем на бланку „ Повітряне перевезення на особливих умовах”. Для перевезення на рейсах в межах України може  використовуватись форма, що наведена у додатку 2. Для міжнародних перевезень форма повинна відповідати вимогам резолюції ІАТА 700 та рекомендованій практиці ІАТА 1700 (додаток 3,4,5).
  • пасажир повинен підписати декларацію про звільнення перевізника від відповідальності.

На всіх пасажирів спеціальних категорій та їх багаж поширюються загальні умови перевезення, крім предметів, які необхідні хворому у польоті та собак-поводарів, які супроводжують сліпого пасажира.

 Викладені правила та рекомендації стосуються лише особливостей, пов’язаних із наданням додаткових  зручностей і безпеки перевезення цієї категорії пасажирів. 

Для замовлення спеціального обслуговування всі пасажири та види  послуг мають свій  код. Обслуговування повинно замовлятися у авіакомпанії, рейсом якої буде здійснено перевезення (Special Service Requirement – SSR).

Для визначення характеру спеціального обслуговування, що повинно бути надане при здійсненні авіаперевезення,  пасажири поділяється на дві групи:

  • медичний випадок (SSR код -  MEDA) – пасажир потребує проходження медичного огляду та надання медичного висновку щодо стану його здоров’я на момент здійснення перевезення.
  • не медичний випадок (nonmedical case) – пасажир не потребує медичного огляду та від нього не вимагається надання висновку щодо стану здоров’я на момент здійснення перевезення.

До пасажирів з обмеженими функціями руху відносяться пасажири, що пересуваються за допомогою інвалідних візків, пасажири, що  перевозяться на ношах.

Пасажири, що пересуваються з допомогою інвалідних візків поділяються на 3 категорії:

Код SSR

Визначення

WCHR
Wheelchair
(can climb stairs)

Пасажир, що може самостійно підніматись і спускатись по східцях (трапу) та пересуватись в салоні ПС, але потребує візок для переміщення до/від літака.

WCHS
Wheelchair (cannot climb stairs)

Пасажир, що не може самостійно підніматись і спускатись по східцях (трапу) та пересуватись в салоні ПС. Потребує допомоги при пересуванні на/з борт(у) ПС та руху по східцях (трапу).

WCHC
Wheelchair
(carry on)

Пасажир, що повністю нерухомий. Потребує допомоги в пересуванні на/з борт(у) ПС.

До інших пасажирів з обмеженими можливостями належать:

Категорія

Код SSR

Визначення

Сліпий пасажир

BLND
blind passenger

Пасажир потребує сторонньої допомоги, може супроводжуватись службовою собакою

Глухий пасажир

DEAF
Deaf passenger

Пасажир потребує сторонньої допомоги, може супроводжуватись службовою собакою.

Пасажир на ношах

STCR
stretcher

Пасажир потребує транспортування на ношах

Авіакомпанії можуть надавати пасажирам, які мають нерухомість ніг, спеціальне обладнання. Для замовлення такого обладнання використовуються наступні коди:

Категорія

Код SSR

Визначення

Пасажир з нерухомою ногою(ногами)
(Leg rest)

LEGL

Пасажир потребує спеціального пристосування для фіксації лівої ноги.
Ліва нога в гіпсі.

 

LEGR

Пасажир потребує спеціального пристосування для фіксації правої ноги
Права нога в гіпсі.

 

LEGB

Пасажир потребує спеціального пристосування для фіксації для обох ніг. Обидві ноги в гіпсі.

Для замовлення додаткового кисню (Supplementary oxygen) використовується код  SSR MEDA/OXYG

Кількість пасажирів з обмеженими можливостями на рейсі не може бути більшою за кількість пасажирів, які здатні надати їм допомогу під час аварійної ситуації.

Пасажири, яким за медичними показниками заборонено користуватися кисневими балонами, до перевезення не приймаються.

Вагітні жінки до перевезення повітряним транспортом можуть бути прийняти за умови, що термін вагітності у них не більшій ніж 35 тижнів, а  при багатоплідності – не більше 32 тижнів. Бланк „Повітряне перевезення на особливих санітарних умовах” повинен бути заповнений та підписаний лікарем не раніше ніж за місяць до початку перевезення, у якому лікар повинен зазначити стадію вагітності, а також підтвердити, що вагітність проходить без ускладнень.

Жінки  з більшім терміном можуть бути прийняті до перевезення тільки з дозволу перевізника у супроводі лікаря або іншого медичного працівника.

Перевезення породіль і новонароджених дітей протягом перших 7 днів після пологів заборонено.

Для перевезення дітей, народжених раніше терміну, потрібна медична довідка, що підтверджує безпеку їх перевезення повітряним транспортом.

Авіакомпанії повинні приймати до перевезення пасажирів, які потребують транспортування на ношах.

Надання дієтичного або спеціального харчування залежить від можливостей перевізника. Перевізник не повинен забезпечувати пасажира ліками. 

Розділ 2. Терміни, визначення та скорочення 

Авіаційний перевізник (авіаперевізник) – юридична або фізична особа, уповноважена здійснювати повітряні перевезення на підставі операційної ліцензії, – у випадку українського авіаперевізника, що має сертифікат експлуатанта виданий Державіаадміністрацією, або на підставі відповідного документу компетентного органу іншої країни, який відповідає положенням міжнародних договорів, що є обов’язковими для України, – у випадку іноземного авіаперевізника.

Експлуатант аеропорту – юридична або фізична особа, утримувач сертифіката аеропорту, що здійснює аеропортові діяльність, організацію та координацію робіт в аеропорту.

Пасажир – особа, що перевозиться повітряним судном згідно з договором перевезення.

Пасажир з обмеженою рухливістю (Passenger with reduced mobility – PRM) або інвалід -  це пасажир, рухливість якого при використанні транспорту є обмеженою з причини будь-якої фізичної (сенсорної або опорно-рухливої, постійної або тимчасової) чи розумової недієздатності, або з будь-якої іншої причини, або такої, як похилий вік, та стан якої потребує відповідної уваги та пристосування до її особливих потреб в обслуговуванні, яке є доступним для всіх пасажирів.

Пасажир спеціальної категорії (пасажир з спеціальними  медичними показниками) -   це хворі, інваліди, сліпі пасажири без супроводу, а також вагітні жінки та люди похилого віку.





Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того,
щоб повідомити про це адміністратора сайту avia.gov.ua