Права пасажирів
Авіаційні правила «Правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу» встановлюють загальні правила для авіаперевізників щодо допомоги та компенсації пасажирам у разі:
– скасування рейсу;
– затримки рейсу;
– відмови у перевезенні;
– пониження класу обслуговування.
Щоб переглянути зобов’язання авіаперевізників щодо кожної із вищенаведених ситуацій, оберіть та натисніть відповідне поле зверху.
→ Зверніть увагу, що положення Авіаційних правил щодо прав пасажирів у разі скасування рейсу, затримки рейсу, відмови у перевезенні чи пониження класу обслуговування застосовуються до пасажирів, що:
- мають підтверджене бронювання на відповідний рейс,
- присутні для проходження реєстрації у час, передбачений правилами авіаперевізника (якщо час не зазначено, не пізніше ніж за 45 хвилин до часу відправлення рейсу); чи
- забронювали рейс, який було затримано/перенесено авіаперевізником або туроператором на інший рейс, незалежно від причин;
та НЕ застосовуються до пасажирів, які подорожують безкоштовно або за зменшеною вартістю, яка безпосередньо або опосередковано не доступна іншим пасажирам.
У разі скасування рейсу, авіаперевізник зобов’язаний запропонувати пасажирам на вибір:
• відшкодування вартості повітряного перевезення впродовж семи днів, яке має бути виплачене готівкою, електронним банківським переказом, банківськими дорученнями або банківськими чеками чи (за наявності засвідченої у письмовій формі згоди пасажира) у вигляді дорожніх чеків та/або інших послуг, повної вартості квитка за ціною, за якою його придбано, за невикористану частину квитка та за використані частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також забезпечити (за потреби) зворотний рейс до початкового пункту відправлення за першої можливості; або
• зміну маршруту, яка має здійснюватися за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення – за першої можливості чи до кінцевого пункту призначення – у пізніший час за бажанням пасажира та за умови наявності вільних місць.
Додатково авіаперевізник має виплатити компенсацію за скасування рейсу у таких розмірах:
- 250 € – для рейсів дальністю 1500 кілометрів або менше;
- 400 € – для рейсів дальністю понад 1500 до 3500 кілометрів;
- 600 € – для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів.
Авіаперевізник має право зменшити розмір компенсації на 50%, якщо пасажиру пропонується заміна маршруту перевезення до його пункту призначення альтернативними рейсами, час прибуття яких не перевищує запланованого:
– дві години – для рейсів дальністю 1500 кілометрів або менше;
– три години – для рейсів дальністю понад 1500 до 3500 кілометрів;
– чотири години – для інших рейсів.
Пасажир має право на компенсацію, якщо його не поінформовано про скасування рейсу:
• за два тижні до запланованого часу відправлення;
• у період не більше ніж за два тижні і не менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення і запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за дві години до запланованого часу відправлення та прибути до кінцевого пункту призначення не пізніше ніж через чотири години після запланованого часу прибуття;
• менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення і запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за годину до запланованого часу відправлення та прибути до кінцевого пункту призначення не пізніше ніж через дві години після запланованого часу прибуття.
Авіаперевізник не зобов’язаний сплачувати компенсацію, якщо він може надати підтвердження того, що причиною скасування рейсу була дія надзвичайних обставин або непереборної сили, якій не можна було запобігти, навіть якби було вжито усіх заходів.
Надзвичайними обставинами є обставини, які призводять до тривалої затримки або скасування одного або більше рейсів, навіть якщо відповідним авіаперевізником було вжито всіх розумних заходів, щоб запобігти затримкам або скасуванням. Надзвичайними обставинами є, зокрема, але не виключно, військові дії, масові безлади, диверсії, ембарго, пожежі, паводки чи інші стихійні лиха, вибухи, дії чи бездіяльність державних органів, страйки, технічні перешкоди, що виникли внаслідок відмови та збоїв, несправностей систем електропостачання, зв’язку, комунікацій, обладнання, програмного забезпечення.
У разі скасування рейсу авіаперевізником та продовження пасажиром подорожі іншим рейсом (рейсами) або за іншим маршрутом пасажирам має бути безкоштовно запропоновано та забезпечено:
- харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу;
- місця в готелі у випадках, якщо пасажири змушені чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування пасажирами відправлення більший, ніж передбачалося;
- наземний трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт;
- два телефонні дзвінки, або телекс-, факс-повідомлення, або повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови.
Авіаперевізник повинен надати пасажирам за встановленими ним нормами харчування та прохолодні напої і можливість здійснити два безкоштовних дзвінки або відправити телекс-, факс-повідомлення чи повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови, у разі затримки рейсу на строк:
• дві години або більше від запланованого часу відправлення рейсу дальністю 1500 кілометрів або менше;
• три години або більше від запланованого часу відправлення рейсу дальністю від понад 1500 до 3500 кілометрів;
• чотири години або більше від запланованого часу відправлення рейсу для всіх інших рейсів.
Якщо виконання затриманого рейсу відкладається на наступний день за днем його виконання, передбаченим розкладом і зазначеним у квитку, авіаперевізник повинен надати пасажирам номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт.
Якщо затримка рейсу перевищує п’ять годин, пасажирам має бути запропоновано зміну маршруту, яка має здійснюватися за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення – за першої можливості чи до кінцевого пункту призначення – у пізніший час за бажанням пасажира та за умови наявності вільних місць.
→ Відповідальність перевізника у випадку шкоди, заподіяної внаслідок затримки під час перевезення пасажира, обмежується сумою 4694 спеціальних прав запозичання.
У разі добровільної відмови у перевезенні (пасажир на прохання авіаперевізника добровільно відмовляється від перевезення) пасажиру виплачується винагорода, встановлена перевізником, а також пропонується на вибір:
• відшкодування вартості повітряного перевезення впродовж семи днів, яке має бути виплачене готівкою, електронним банківським переказом, банківськими дорученнями або банківськими чеками чи (за наявності засвідченої у письмовій формі згоди пасажира) у вигляді дорожніх чеків та/або інших послуг, повної вартості квитка за ціною, за якою його придбано, за невикористану частину квитка та за використані частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також забезпечити (за потреби) зворотний рейс до початкового пункту відправлення за першої можливості;
• зміну маршруту, яка має здійснюватися за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення – за першої можливості чи до кінцевого пункту призначення – у пізніший час за бажанням пасажира та за умови наявності вільних місць.
У разі відмови пасажиру в перевезенні проти його волі, авіаперевізник має виплатити йому компенсацію у таких розмірах:
- 250 € – для рейсів дальністю 1500 кілометрів або менше;
- 400 € – для рейсів дальністю понад 1500 до 3500 кілометрів;
- 600 € – для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів.
Авіаперевізник має право зменшити розмір компенсації на 50%, якщо пасажиру пропонується заміна маршруту перевезення до його пункту призначення альтернативними рейсами, час прибуття яких не перевищує запланованого:
– дві години – для рейсів дальністю 1500 кілометрів або менше;
– три години – для рейсів дальністю понад 1500 до 3500 кілометрів;
– чотири години – для інших рейсів.
Додатково авіаперевізник має запропонувати пасажиру на вибір:
• відшкодування вартості повітряного перевезення впродовж семи днів, яке має бути виплачене готівкою, електронним банківським переказом, банківськими дорученнями або банківськими чеками чи (за наявності засвідченої у письмовій формі згоди пасажира) у вигляді дорожніх чеків та/або інших послуг, повної вартості квитка за ціною, за якою його придбано, за невикористану частину квитка та за використані частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також забезпечити (за потреби) зворотний рейс до початкового пункту відправлення за першої можливості;
• зміну маршруту, яка має здійснюватися за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення – за першої можливості чи до кінцевого пункту призначення – у пізніший час за бажанням пасажира та за умови наявності вільних місць.
Перевезення пасажира з аеропорту, де сталася відмова у перевезенні, до аеропорту, з якого починається запропонований авіаперевізником альтернативний маршрут, та від аеропорту альтернативної посадки до аеропорту, куди пасажир мав прибути рейсом, на який йому було відмовлено у перевезенні, здійснюється за рахунок авіаперевізника.
У разі продовження пасажиром подорожі іншим рейсом (рейсами) або за іншим маршрутом пасажирам має бути безкоштовно запропоновано та забезпечено:
- харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу;
- місця в готелі у випадках, якщо пасажири змушені чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування пасажирами відправлення більший, ніж передбачалося;
- наземний трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт;
- два телефонні дзвінки, або телекс-, факс-повідомлення, або повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови.
Якщо авіаперевізник розміщує пасажира у класі обслуговування, нижчому за зазначений у його квитку, він упродовж семи днів повинен відшкодувати пасажиру:
- 30 % від застосованого тарифу для всіх рейсів дальністю 1500 кілометрів або менше;
- 50 % від застосованого тарифу для всіх рейсів дальністю понад 1500 до 3500 кілометрів;
- 75 % від застосованого тарифу для всіх інших рейсів.
Авіаперевізник не має права вимагати будь-якої додаткової плати, якщо він розміщує пасажира у класі обслуговування, вищому за той, що зазначений у його квитку.